Bromsvätska

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag har Ate superblue i Rekorden, har väl inget att säga om vätskan egentligen. Den är säkert bra.
Tyvärr märker jag inte hur bra den är eftersom mina bromsar alltid blir stumma och fina när man luftar systemet (dubbla huvudcylindrar, bromsvåg) men sen när man kör så blir pedalen svampig på första trycket.
Pumpar jag till en gång och sen trycker till rejält direkt efter så tar det som det ska.
Har luftat efter konstens alla regler, med backventiler och hela köret, men det är fortfarande samma skumma fel.
Funderar på om jag har flex på nåt mer ställe än torpeden, okfästena bak skulle kunna flexa lite kanske. Annars kan det vara nåt knas med handbromscylindern, finns ju tydligen nån backventil man kan sätta dit?
Allt är nytt eller renoverat, teflonslangar, nya rör mm mm.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karl Birgander
Superpostare!
Inlägg: 140
Blev medlem: 30 jan 2005 18:36
Ort: Göteborg

Inlägg av Karl Birgander »

Karlsson skrev:Jag har Ate superblue i Rekorden, har väl inget att säga om vätskan egentligen. Den är säkert bra.
Tyvärr märker jag inte hur bra den är eftersom mina bromsar alltid blir stumma och fina när man luftar systemet (dubbla huvudcylindrar, bromsvåg) men sen när man kör så blir pedalen svampig på första trycket.
Pumpar jag till en gång och sen trycker till rejält direkt efter så tar det som det ska.
Har luftat efter konstens alla regler, med backventiler och hela köret, men det är fortfarande samma skumma fel.
Funderar på om jag har flex på nåt mer ställe än torpeden, okfästena bak skulle kunna flexa lite kanske. Annars kan det vara nåt knas med handbromscylindern, finns ju tydligen nån backventil man kan sätta dit?
Allt är nytt eller renoverat, teflonslangar, nya rör mm mm.
Vad har du för ok?
På bl.a. mina porscheok så finns en nippel på "insidan" som man också måste lufta ur. Utan det så får man det beteende du beskriver.
Porsche 944 S2 -90
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Fram har jag Volvo 240 fyrkolvs Girling, bak sitter det Mercedes 2 kolvs.
Gjutjärnsok allihop, skaffade skrotok och bytte in mot renoverade.
Iofs är det några år sen, kan vara så att packningarna torkat lite under tiden jag haft oken liggande utan olja i?
Får väl renovera dem själv i vinter isåfall, inga dyra grejer.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

jag tycker det är lurigt att lufta med bromsvåg. Är slaget tillräckligt långt på pedalen för att lufta ordenligt?
/Andreas
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Samuel Lindkvist skrev:Bromsvätska för en standardbil har många krav på sig. Den ska hålla länge. Inte dra åt sig funkt blablabla....

En racingvätska ska bara va bra på i stort sett en sak. Tåla värme. Då försvinner de övriga egenskaperna som ett brev på posten.

Det intressanta är inte bara torr kokpunkt utan även våt.
Ate tycker jag har funkat bra för dom pengarna. Dessutom är den blå så när man byter som du nu ska göra ser man när man pumpat hela rören bakåt vilket sparar både tid olja och gissningar. 2:a gången blir det värre. Men då kan man ju hälla i en annan färg.
Kom och tänka på detta, vad innebär våt resp torr kokpunkt?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

ERnsT skrev:
Samuel Lindkvist skrev:Bromsvätska för en standardbil har många krav på sig. Den ska hålla länge. Inte dra åt sig funkt blablabla....

En racingvätska ska bara va bra på i stort sett en sak. Tåla värme. Då försvinner de övriga egenskaperna som ett brev på posten.

Det intressanta är inte bara torr kokpunkt utan även våt.
Ate tycker jag har funkat bra för dom pengarna. Dessutom är den blå så när man byter som du nu ska göra ser man när man pumpat hela rören bakåt vilket sparar både tid olja och gissningar. 2:a gången blir det värre. Men då kan man ju hälla i en annan färg.
Kom och tänka på detta, vad innebär våt resp torr kokpunkt?
Jag TROR det är som att säga ny eller gammal(med fukt i sig=våt??) men kan va helt ute och cykla :-? :roll:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Nordquist
Deluxpostare!
Inlägg: 567
Blev medlem: 03 maj 2004 09:30
Ort: Långserum
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

Nä, du är inte ute och cyklar...här är en annan tråd som beskriver det lite mer
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2432
David Nordquist
Team Tomtabacken
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Tack!
Va bra att det va rätt då :)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Skriv svar