BMW 316i -90

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Mini-update:

Har inte mycket tid att meka nu då praktiken tar min mesta tid, MEN jag köpte en sådan där Haynes bok idag till bilen, och om man jämför med M10 motorn verkar det ju sjukt jobbigt att komma åt termostaten på M40 motorn. Plus att jag har något löjligt irriterande som suger ut mitt batterie efter några dagars stillastående... Kanske är någon knapp till någon lampa (hoppas jag)

Aja, det blev ganska mycket skriver iaf, prio 1 är att försöka hinna att fixa värmeproblemet så jag kan byta bromsrör sedan.

MVH// Thomas A
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

sonatarctica skrev:Mini-update:

Har inte mycket tid att meka nu då praktiken tar min mesta tid, MEN jag köpte en sådan där Haynes bok idag till bilen, och om man jämför med M10 motorn verkar det ju sjukt jobbigt att komma åt termostaten på M40 motorn. Plus att jag har något löjligt irriterande som suger ut mitt batterie efter några dagars stillastående... Kanske är någon knapp till någon lampa (hoppas jag)

Aja, det blev ganska mycket skriver iaf, prio 1 är att försöka hinna att fixa värmeproblemet så jag kan byta bromsrör sedan.

MVH// Thomas A
har du slutsteg kopplat brukar det vara det...som drar ut batteriet alltså.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Martin Fåglefelt skrev:
sonatarctica skrev:Mini-update:

MVH// Thomas A
har du slutsteg kopplat brukar det vara det...som drar ut batteriet alltså.
Jo det stämmer bra det, men grejen är ju att jag har dem kopplade i remote också, så att de ska inte starta förrens stereon är igång.
Blir galen :P
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Ännu en liten update, har inte hunnit göra så mycket idag heller. Men har läst lite på diverse ställen plus i min bok att det med största sannolikhet är termostaten. Motorn blir varm men kylarslangarna värms inte ett dugg och inte heller kylaren.
Så imorgon om tiden räcker till så ska jag försöka plocka ner främre kamremskåpan och byta termostaten. Hoppas jag slipper värmeproblemen sen. :roll:

På tal om batteriet så har jag ändrat lite inställningar på lampor osv så nu ska vi se ifall den laddar ur sig iaf, i sådana fall är det väl kasst batteri eller generator.

Ska ha bilen klar tills helgen så jag kan byta bromsrör är det tänkt iaf.

MVH// Thomas
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Då verkar det helt klart vara termostaten.

Har du köpt färdiga bromsrör? Annars har jag koningsverktyg om du gör egna rör om du behöver?
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

Gunnar, det där verktyget är jag spekulant på att hyra någon helg framöver!
/Andreas
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Gunnar skrev:Då verkar det helt klart vara termostaten.

Har du köpt färdiga bromsrör? Annars har jag koningsverktyg om du gör egna rör om du behöver?
Ska byta termostat som sagt idag, är betydligt jobbigare på M40 motorn än M10 tyvärr. Men men, inte mycket att göra.

Jo jag har skaffat färdiga bromsrör, men tack så mycket iaf Gunnar. :)
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Efter någon timme ute vid bilen så har jag bytt termostat men har inte kunnat plocka ihop det då mitt päron till låtsasfarsa slarvade bort en mutter till kamremskåpan. Så en sådan måste jag införskaffa imorgon efter praktiken och sedan testa hur den mår.
Han tyckte förövrigt att jag helt skulle köra utan termostat dagligen, men har hört att det ska vara farligt? Stämmer det?
Han är i och för sig van vid gammla amerikanska gjutjärns V8:or, de kanske håller lite bättre. :roll:
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Tobin
Normal postare

Inlägg av Tobin »

Jag har inte hört att det skall vara farligt men kan inte påstå att jag är någon expert på bilar eller motorer (än).

Dock kommer ju inte motorn upp i rätt temperatur vilket medför att den borde kunna dra mer bensin, och skapa mer avgaser vilket också skulle kunna leda till att det sotar igen lite. Man vill ju egentligen ha upp motorn i rätt temp för att den skall funka ordentligt, så riktigt bra kan det ju inte vara att köra utan.
Men detta är inte glasklar fakta men det är lite funderingar.
TURBO IS NO REAL POWER
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Tobin skrev:Jag har inte hört att det skall vara farligt men kan inte påstå att jag är någon expert på bilar eller motorer (än).

Dock kommer ju inte motorn upp i rätt temperatur vilket medför att den borde kunna dra mer bensin, och skapa mer avgaser vilket också skulle kunna leda till att det sotar igen lite. Man vill ju egentligen ha upp motorn i rätt temp för att den skall funka ordentligt, så riktigt bra kan det ju inte vara att köra utan.
Men detta är inte glasklar fakta men det är lite funderingar.
Vad jag hört så slits motorn mycket mer när den inte har "rätt" arbetstemp.
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Larsson
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Larsson »

Kör bara! är inte alls särskillt kinkigt.. det gör jag i min E30..
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Larsson skrev:Kör bara! är inte alls särskillt kinkigt.. det gör jag i min E30..
Okej hehe bra att veta ifall min nya termostat beter sig på samma sätt. :P
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Sådär. Nu har jag varit ute och bytt termostat. Tror ni det hjälpte?
NEJ! Eller lite, den håller sig kall mycket bättre än innan, men ändå inte så bra iom att den till slut kokar efter kanske 10 min. Fattar inte riktigt vad som felet är. :x

Helt seriöst, nu när man har fått körkort så vill man ju ha en bil som man kan åka med. :(

Jag som alltid älskat BMW sedan jag föddes, men nu börjar jag tappa hoppet om min BMW, allt känns hopplöst.
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Tobin
Normal postare

Inlägg av Tobin »

Tro mig alla har otur med bilar någongång. En arbetskamrat har köpt en hyfsat ny volvo från bilia den krånglar nästan varje månad. Den första månaden lyckades han med bedriften att få göra ett motorbyte och tre andra reparationer och fortfarande har han problem. Tur för honom dock att det finns garanti :D

Luft i systemet? Kan det vara sånna saker? Jag lägger bara upp lite funderingar, då jag inte är helt hundra på de olika symptomen så ni får rätta mig om jag har fel :P

Tro mig Bmw är fantastiska, så de är värda att vänta på :D
TURBO IS NO REAL POWER
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Tobin skrev:Tro mig alla har otur med bilar någongång. En arbetskamrat har köpt en hyfsat ny volvo från bilia den krånglar nästan varje månad. Den första månaden lyckades han med bedriften att få göra ett motorbyte och tre andra reparationer och fortfarande har han problem. Tur för honom dock att det finns garanti :D

Luft i systemet? Kan det vara sånna saker? Jag lägger bara upp lite funderingar, då jag inte är helt hundra på de olika symptomen så ni får rätta mig om jag har fel :P

Tro mig Bmw är fantastiska, så de är värda att vänta på :D
Jo jag funderade lite på luft i systemet, men jag luftade det ganska länge, men kanske borde testa lite till. Något som också har med detta att göra är att det aldrig kommer någon värme in till kupén utan det kommer bara kall luft. Väldigt märkligt, den undre slangen från kylaren till motorn blev varm, dock ej den övre. Men det är ju en ny termostat så det borde inte vara den. Jag blir så lack.
:tongue:

Bromsrör måste också bytas, och batteriet laddar ur sig... :roll:

Just nu känns inte BMW så fantastiska, iaf inte min bil hehe. När den dock funkar är den jätteskön att köra, mycket roligare än våran Volvo 740 här hemma. Fast 740 känns mer "hållbar" hehe.

Äsch, kanske borde sova snart, känner att jag bara snackar massa smörja. :mhihi:
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Vattenpumpen?

Luft i systemet?

Prövat att tömma hela systemet och fylla på igen? Tillräcklig mängd kylrvätska?
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Anders Toll skrev:Vattenpumpen?

Luft i systemet?

Prövat att tömma hela systemet och fylla på igen? Tillräcklig mängd kylrvätska?
Hela systemet är tömt då jag bytte vätska.

Luft i systemet har jag ju försökt få bort, kanske är lite kvar.

Vattenpumpen har jag ej kollat, brukar den ge upp? (det har innan tjutit ett litet ljud från motorrummet, men det gör det ej längre om jag inte minns fel.) Kan det vara ett tecken på att vattenpumpen är dålig?
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

sonatarctica skrev: Vattenpumpen har jag ej kollat, brukar den ge upp? (det har innan tjutit ett litet ljud från motorrummet, men det gör det ej längre om jag inte minns fel.) Kan det vara ett tecken på att vattenpumpen är dålig?
Tjutandet vet jag väl inte men det låter annars som att den kan vara kass.
Skapa övertryck i systemet och kolla om det läcker nåt från den.
Det har det gjort i ala fall jag vart med om kass vattenpump...
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Reco skrev:
sonatarctica skrev: Vattenpumpen har jag ej kollat, brukar den ge upp? (det har innan tjutit ett litet ljud från motorrummet, men det gör det ej längre om jag inte minns fel.) Kan det vara ett tecken på att vattenpumpen är dålig?
Tjutandet vet jag väl inte men det låter annars som att den kan vara kass.
Skapa övertryck i systemet och kolla om det läcker nåt från den.
Det har det gjort i ala fall jag vart med om kass vattenpump...
Det var nog inte den, efter lite pillande verkar det som att värmeproblemet är löst iaf. :)
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Tobin
Normal postare

Inlägg av Tobin »

Gött nu blir det åka på bredd på grusvägarna då :D
TURBO IS NO REAL POWER
Skriv svar