BMW 316i -90
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Megapostare!
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
- Ort: Jönköping
Mini-update:
Har inte mycket tid att meka nu då praktiken tar min mesta tid, MEN jag köpte en sådan där Haynes bok idag till bilen, och om man jämför med M10 motorn verkar det ju sjukt jobbigt att komma åt termostaten på M40 motorn. Plus att jag har något löjligt irriterande som suger ut mitt batterie efter några dagars stillastående... Kanske är någon knapp till någon lampa (hoppas jag)
Aja, det blev ganska mycket skriver iaf, prio 1 är att försöka hinna att fixa värmeproblemet så jag kan byta bromsrör sedan.
MVH// Thomas A
Har inte mycket tid att meka nu då praktiken tar min mesta tid, MEN jag köpte en sådan där Haynes bok idag till bilen, och om man jämför med M10 motorn verkar det ju sjukt jobbigt att komma åt termostaten på M40 motorn. Plus att jag har något löjligt irriterande som suger ut mitt batterie efter några dagars stillastående... Kanske är någon knapp till någon lampa (hoppas jag)
Aja, det blev ganska mycket skriver iaf, prio 1 är att försöka hinna att fixa värmeproblemet så jag kan byta bromsrör sedan.
MVH// Thomas A
//Thomas A
Saknar dig Jeppe...
Saknar dig Jeppe...
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
har du slutsteg kopplat brukar det vara det...som drar ut batteriet alltså.sonatarctica skrev:Mini-update:
Har inte mycket tid att meka nu då praktiken tar min mesta tid, MEN jag köpte en sådan där Haynes bok idag till bilen, och om man jämför med M10 motorn verkar det ju sjukt jobbigt att komma åt termostaten på M40 motorn. Plus att jag har något löjligt irriterande som suger ut mitt batterie efter några dagars stillastående... Kanske är någon knapp till någon lampa (hoppas jag)
Aja, det blev ganska mycket skriver iaf, prio 1 är att försöka hinna att fixa värmeproblemet så jag kan byta bromsrör sedan.
MVH// Thomas A
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Megapostare!
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
- Ort: Jönköping
Jo det stämmer bra det, men grejen är ju att jag har dem kopplade i remote också, så att de ska inte starta förrens stereon är igång.Martin Fåglefelt skrev:har du slutsteg kopplat brukar det vara det...som drar ut batteriet alltså.sonatarctica skrev:Mini-update:
Har inte mycket tid att meka nu då praktiken tar min mesta tid, MEN jag köpte en sådan där Haynes bok idag till bilen, och om man jämför med M10 motorn verkar det ju sjukt jobbigt att komma åt termostaten på M40 motorn. Plus att jag har något löjligt irriterande som suger ut mitt batterie efter några dagars stillastående... Kanske är någon knapp till någon lampa (hoppas jag)
Aja, det blev ganska mycket skriver iaf, prio 1 är att försöka hinna att fixa värmeproblemet så jag kan byta bromsrör sedan.
MVH// Thomas A
Blir galen

//Thomas A
Saknar dig Jeppe...
Saknar dig Jeppe...
-
- Megapostare!
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
- Ort: Jönköping
Ännu en liten update, har inte hunnit göra så mycket idag heller. Men har läst lite på diverse ställen plus i min bok att det med största sannolikhet är termostaten. Motorn blir varm men kylarslangarna värms inte ett dugg och inte heller kylaren.
Så imorgon om tiden räcker till så ska jag försöka plocka ner främre kamremskåpan och byta termostaten. Hoppas jag slipper värmeproblemen sen.
På tal om batteriet så har jag ändrat lite inställningar på lampor osv så nu ska vi se ifall den laddar ur sig iaf, i sådana fall är det väl kasst batteri eller generator.
Ska ha bilen klar tills helgen så jag kan byta bromsrör är det tänkt iaf.
MVH// Thomas
Så imorgon om tiden räcker till så ska jag försöka plocka ner främre kamremskåpan och byta termostaten. Hoppas jag slipper värmeproblemen sen.

På tal om batteriet så har jag ändrat lite inställningar på lampor osv så nu ska vi se ifall den laddar ur sig iaf, i sådana fall är det väl kasst batteri eller generator.
Ska ha bilen klar tills helgen så jag kan byta bromsrör är det tänkt iaf.
MVH// Thomas
//Thomas A
Saknar dig Jeppe...
Saknar dig Jeppe...
-
- Megapostare!
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
- Ort: Jönköping
Ska byta termostat som sagt idag, är betydligt jobbigare på M40 motorn än M10 tyvärr. Men men, inte mycket att göra.Gunnar skrev:Då verkar det helt klart vara termostaten.
Har du köpt färdiga bromsrör? Annars har jag koningsverktyg om du gör egna rör om du behöver?
Jo jag har skaffat färdiga bromsrör, men tack så mycket iaf Gunnar.

//Thomas A
Saknar dig Jeppe...
Saknar dig Jeppe...
-
- Megapostare!
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
- Ort: Jönköping
Efter någon timme ute vid bilen så har jag bytt termostat men har inte kunnat plocka ihop det då mitt päron till låtsasfarsa slarvade bort en mutter till kamremskåpan. Så en sådan måste jag införskaffa imorgon efter praktiken och sedan testa hur den mår.
Han tyckte förövrigt att jag helt skulle köra utan termostat dagligen, men har hört att det ska vara farligt? Stämmer det?
Han är i och för sig van vid gammla amerikanska gjutjärns V8:or, de kanske håller lite bättre.
Han tyckte förövrigt att jag helt skulle köra utan termostat dagligen, men har hört att det ska vara farligt? Stämmer det?
Han är i och för sig van vid gammla amerikanska gjutjärns V8:or, de kanske håller lite bättre.

//Thomas A
Saknar dig Jeppe...
Saknar dig Jeppe...
Jag har inte hört att det skall vara farligt men kan inte påstå att jag är någon expert på bilar eller motorer (än).
Dock kommer ju inte motorn upp i rätt temperatur vilket medför att den borde kunna dra mer bensin, och skapa mer avgaser vilket också skulle kunna leda till att det sotar igen lite. Man vill ju egentligen ha upp motorn i rätt temp för att den skall funka ordentligt, så riktigt bra kan det ju inte vara att köra utan.
Men detta är inte glasklar fakta men det är lite funderingar.
Dock kommer ju inte motorn upp i rätt temperatur vilket medför att den borde kunna dra mer bensin, och skapa mer avgaser vilket också skulle kunna leda till att det sotar igen lite. Man vill ju egentligen ha upp motorn i rätt temp för att den skall funka ordentligt, så riktigt bra kan det ju inte vara att köra utan.
Men detta är inte glasklar fakta men det är lite funderingar.
TURBO IS NO REAL POWER
-
- Megapostare!
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
- Ort: Jönköping
Vad jag hört så slits motorn mycket mer när den inte har "rätt" arbetstemp.Tobin skrev:Jag har inte hört att det skall vara farligt men kan inte påstå att jag är någon expert på bilar eller motorer (än).
Dock kommer ju inte motorn upp i rätt temperatur vilket medför att den borde kunna dra mer bensin, och skapa mer avgaser vilket också skulle kunna leda till att det sotar igen lite. Man vill ju egentligen ha upp motorn i rätt temp för att den skall funka ordentligt, så riktigt bra kan det ju inte vara att köra utan.
Men detta är inte glasklar fakta men det är lite funderingar.
//Thomas A
Saknar dig Jeppe...
Saknar dig Jeppe...
-
- Megapostare!
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
- Ort: Jönköping
-
- Megapostare!
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
- Ort: Jönköping
Sådär. Nu har jag varit ute och bytt termostat. Tror ni det hjälpte?
NEJ! Eller lite, den håller sig kall mycket bättre än innan, men ändå inte så bra iom att den till slut kokar efter kanske 10 min. Fattar inte riktigt vad som felet är.
Helt seriöst, nu när man har fått körkort så vill man ju ha en bil som man kan åka med.
Jag som alltid älskat BMW sedan jag föddes, men nu börjar jag tappa hoppet om min BMW, allt känns hopplöst.
NEJ! Eller lite, den håller sig kall mycket bättre än innan, men ändå inte så bra iom att den till slut kokar efter kanske 10 min. Fattar inte riktigt vad som felet är.

Helt seriöst, nu när man har fått körkort så vill man ju ha en bil som man kan åka med.

Jag som alltid älskat BMW sedan jag föddes, men nu börjar jag tappa hoppet om min BMW, allt känns hopplöst.
//Thomas A
Saknar dig Jeppe...
Saknar dig Jeppe...
Tro mig alla har otur med bilar någongång. En arbetskamrat har köpt en hyfsat ny volvo från bilia den krånglar nästan varje månad. Den första månaden lyckades han med bedriften att få göra ett motorbyte och tre andra reparationer och fortfarande har han problem. Tur för honom dock att det finns garanti 
Luft i systemet? Kan det vara sånna saker? Jag lägger bara upp lite funderingar, då jag inte är helt hundra på de olika symptomen så ni får rätta mig om jag har fel
Tro mig Bmw är fantastiska, så de är värda att vänta på

Luft i systemet? Kan det vara sånna saker? Jag lägger bara upp lite funderingar, då jag inte är helt hundra på de olika symptomen så ni får rätta mig om jag har fel

Tro mig Bmw är fantastiska, så de är värda att vänta på

TURBO IS NO REAL POWER
-
- Megapostare!
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
- Ort: Jönköping
Jo jag funderade lite på luft i systemet, men jag luftade det ganska länge, men kanske borde testa lite till. Något som också har med detta att göra är att det aldrig kommer någon värme in till kupén utan det kommer bara kall luft. Väldigt märkligt, den undre slangen från kylaren till motorn blev varm, dock ej den övre. Men det är ju en ny termostat så det borde inte vara den. Jag blir så lack.Tobin skrev:Tro mig alla har otur med bilar någongång. En arbetskamrat har köpt en hyfsat ny volvo från bilia den krånglar nästan varje månad. Den första månaden lyckades han med bedriften att få göra ett motorbyte och tre andra reparationer och fortfarande har han problem. Tur för honom dock att det finns garanti
Luft i systemet? Kan det vara sånna saker? Jag lägger bara upp lite funderingar, då jag inte är helt hundra på de olika symptomen så ni får rätta mig om jag har fel
Tro mig Bmw är fantastiska, så de är värda att vänta på

Bromsrör måste också bytas, och batteriet laddar ur sig...

Just nu känns inte BMW så fantastiska, iaf inte min bil hehe. När den dock funkar är den jätteskön att köra, mycket roligare än våran Volvo 740 här hemma. Fast 740 känns mer "hållbar" hehe.
Äsch, kanske borde sova snart, känner att jag bara snackar massa smörja.

//Thomas A
Saknar dig Jeppe...
Saknar dig Jeppe...
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Megapostare!
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
- Ort: Jönköping
Hela systemet är tömt då jag bytte vätska.Anders Toll skrev:Vattenpumpen?
Luft i systemet?
Prövat att tömma hela systemet och fylla på igen? Tillräcklig mängd kylrvätska?
Luft i systemet har jag ju försökt få bort, kanske är lite kvar.
Vattenpumpen har jag ej kollat, brukar den ge upp? (det har innan tjutit ett litet ljud från motorrummet, men det gör det ej längre om jag inte minns fel.) Kan det vara ett tecken på att vattenpumpen är dålig?
//Thomas A
Saknar dig Jeppe...
Saknar dig Jeppe...
Tjutandet vet jag väl inte men det låter annars som att den kan vara kass.sonatarctica skrev: Vattenpumpen har jag ej kollat, brukar den ge upp? (det har innan tjutit ett litet ljud från motorrummet, men det gör det ej längre om jag inte minns fel.) Kan det vara ett tecken på att vattenpumpen är dålig?
Skapa övertryck i systemet och kolla om det läcker nåt från den.
Det har det gjort i ala fall jag vart med om kass vattenpump...
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
-
- Megapostare!
- Inlägg: 308
- Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
- Ort: Jönköping
Det var nog inte den, efter lite pillande verkar det som att värmeproblemet är löst iaf.Reco skrev:Tjutandet vet jag väl inte men det låter annars som att den kan vara kass.sonatarctica skrev: Vattenpumpen har jag ej kollat, brukar den ge upp? (det har innan tjutit ett litet ljud från motorrummet, men det gör det ej längre om jag inte minns fel.) Kan det vara ett tecken på att vattenpumpen är dålig?
Skapa övertryck i systemet och kolla om det läcker nåt från den.
Det har det gjort i ala fall jag vart med om kass vattenpump...

//Thomas A
Saknar dig Jeppe...
Saknar dig Jeppe...