VW Caddy -83 "Ful men kul" - Evig vila

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

VW Caddy -83 "Ful men kul" - Evig vila

Inlägg av John »

Köpte en ny bruksbil, med ordentlig betoning på bruk. Säljaren varnade mig specifikt för att den var ful, så man var väl beredd på det mesta. :rolleyes:

Hur som helst, Caddy dieseln visade sig vara i bra skick, så när som på att den var....ful. Och bulig, och dålig lack, och ett par lättfixade tvåor på besiktningsprotokollet.
Under hemfärden så fick jag Golf MK1-vibbar (oväntat :rolleyes: ) och upptäckte att bilen var rätt kul. Slängde på ett par 13" alu-fälgar när jag kom hem och började busköra med de måttligt roade 55 diesel-hästarna. Kul!
Ett par GTI-stolar satt i bilen, så redan nu sitter man skönt och stabilt. Kanske ett par riktiga sitta-still-stolar till nästa säsong?

Så, vad ska fixas på "bruksbilen"? Jadu. Jag vill åka bana med den, gärna redan nu i sommar! När är nästa Uråsa-körning? :mhihi:
Kruxet är ju just att den används varje dag, så varje modifikation som görs får inte ta mer än en garagekväll i taget. Spännande! :race:

[x] Invägd på 940kg före projektstart!
[x] Mulligt ljud med 2x 3" avgassystem
[ ] Huvudbromscylinder, skivor (280mm), bromsok och spindlar från Corrado G60 (inhandlat ej monterat)
[ ] Skivbromsar bak. Från vad?
[ ] Stålomspunna slangar runt om.
[ ] Sänka bilen för att få ett lagomt kaxigt utseende. Väghållning med bladfjädrar och stel axel bak? Plocka delar från vad?
[ ] Förvandla sugdiesel till en överladdad dito.
[ ] Bur. Huvudbåge och två strävor är en bra start.

Undrar för övrigt hur mycket luftmotstånd extraljusen gör? Hur mycket måste jag öka laddtrycket för att slippa ta bort dem? :bang: :rolleyes: :D

Bild
Bild
Senast redigerad av 3 John, redigerad totalt 25 gång.
John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

Inlägg av John »

JohnE skrev: Kruxet är ju just att den används varje dag, så varje modifikation som görs får inte ta mer än en garagekväll i taget. Spännande! :race:
...och där spårade det ur. :bang2:
Bara små modifikationer, så man kan åka hem från garaget också.
Idé! Vi byter ut hela framvagnen! :hyper: :bang2:



Det hela började med att bilen har en 2'a på besiktningen, höger spindelled glapp. Således var ett byte ett måste, och då började hjärnan snurra oroväckande. Hade "en del" Corrado G60-grejjer på lagret, så jag tänkte väl att de borde utnyttjas :rolleyes:

River av hjul och börjar bulta isär framvagnen.
Bild

Lagom mycket våld och värme löser det mesta, och så även på den här Caddyn :bang:
Bild

Bort med massa klent skit för att göra plats för grövre G60-prylar.
Bild

...för liksom, om man ska byta spindlar så kan man väl lika gärna byta fjäderben också? Och bromsar? :wave:
Fjäderbenen från en Corrado G60 är lite längre, så ett-å-ett-halvt-varv-ungefär med kapen är nog lagom att börja med för att se vart vi hamnar.
Har inte sett någon som monterat Corrado-fjäderben på en Caddy, men nån måste ju vara dum nog att testa, right?
Bild

Grov spindelled har grova fästen
Bild

Och efter en stunds övertalning...
Bild

...så börjar bitarna falla på plats. Långt ifrån smärtfritt, kan jag meddela.
Bild

Lite skillnad på orginalbromsarna och G60.
Bild

Vid det här laget kommer jag underfund med att spindlarna har annorlunda ifästning för styrleden. Detta resulterar i brutal ofrivillig toe-out...hoppsan.
Förlänger styrlederna med en svets och lite överblivet material :bang:
....men....äsch.
Bild

Styrlederna blev för långa istället, så det var ju ingen större hit. Gör om gör rätt, eller nåt. Typiskt.
Bild

Kvar att göra är också fjäderbenstornen...hur ska vi lösa det? Jaja, snart kommer idéerna.
Bild


Och eftersom det är bruksbilen som jag åker med till och från garaget :rolleyes: så satte jag mig själv på pottan så att säga... tur att soffan är skön i garaget. Länge leve mobilt internet!
Glömde jag säga att de 13"s fälgarna jag hade inte passar längre pga bromsarna?

Bild
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

:mhihi: :mhihi: :mhihi:

Du kan verkligen spåra ur med dina bilar :D . Skön bil förövrigt.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

Inlägg av John »

Så fortsatte vi med missären idag då efter en god natts sömn på en skinnsoffa i ett garage. Sov förvånansvärt väl faktiskt, svalt och skönt i garaget.
Efter andra försöket fick jag till styrlederna..
Jag vet mycket väl att detta inte är en speciellt bra lösning, men tar gärna emot tips på alternativ. Har två st (höger+vänster) styrled som inte är kapad ännu som man kan göra en finare lösning på nu när man vet hur långa de ska vara. Förslag?
Bild

Bromsarna fyller ut 17"arna väl, och efter en del laborerande med toe-in/out och caster så har jag både blivit klokare och haft en riktigt kul dag.
Mycket toe-in med lite överdriven caster gav Caddyn extrem överstyrning med galen respons på ratten. Livsfarligt på landsväg, brutalkul (men svettigt) på liten grusväg.
Bild

Några timmar senare fick jag tag i 15"are runt om med tokslitna däck. Satt som ett smäck tills vidare, nu ska man leta reda på gummi som blir lagom tyskstukigt. 15x7" är fälgarnas mått. 165/60-15?
Bild

Uppdatering:
[x] Bromsskivor (280mm), bromsok och spindlar och styrleder från Corrado G60
[x] 15"are införskaffade. Dags för tyskstuk.
[x] Intercooler införskaffad. Ska trycktesta imorrn efter jobbet :)
[ ] Justerbart (!) fjäderbensstag fram ligger under konstruktion i fräsen.
[ ] Huvudbromscylinder, krängningshämmare från Corrado G60
[ ] Skivbromsar bak. Från vad?
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Bilen verkar lite hög fram, kanske kapa ett halvt varv till? Men då kommer väl däcket att gå i skärmkanten, det verkar som att du skulle behöva fälgar med större offset, men det kanske räcker med smalare däck.
Men helball projekt!!!

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

Inlägg av John »

Mats J skrev:Bilen verkar lite hög fram, kanske kapa ett halvt varv till? Men då kommer väl däcket att gå i skärmkanten, det verkar som att du skulle behöva fälgar med större offset, men det kanske räcker med smalare däck.
Men helball projekt!!!

/Mats J
Imorrn ska jag glida runt till däckhandlarna i stan och ragga tag på spons på "det smalaste ni klarar av att sätta på en 7"s fälg :lol:

Tänkte beställa ett pack "lowering springs" - låtsascoilers.
Med dessa i botten kommer man nog till en lagom nivå. Skärmkanterna är det minsta jag bekymrar mig för. Är de "i vägen" får de prata med farbror anpassare. :mhihi:
Bild
John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

Inlägg av John »

Då har vi spårat ur lite till då... vad oväntat. :mhihi:
Intercoolern är trycktestad, den klarade 2,5kg utan vidare. Motorn borde tåla åtminstone 2kg, så det blir nog bra. :mhihi:

Gled förbi ett par däckkrängare och förklarade läget. De första två tittade oförstående på mig men den tredje garvade åt hela grejen och sa att han inte hade några tyskstuk som han kunde sponsra med, men han hade ett gäng 195/50-15 som han bjöd på. Weeha, spons!
Bilen går riktigt trevligt nu faktiskt, och har rätt så kul stuk dessutom. På blöt asfalt är det inga problem att åka på ställ. Vänsterbroms och handbroms är helt onödigt, hon kommer upp så fint med baken ändå. :blush:

Tyvärr märkte jag att vindrutetorkarna sett sin bästa tid då det regnade, så jag gissar på att det blir lite tråkigt el-meck idag. Usch för att felsöka gamla ruttna elsystem.

Fixas i elsystem:
[ ] Vindrutetorkare
[ ] Tuta
[ ] Cupéfläkt
[ ] Backlampor :mhihi: (2x 100w bakåt på båge)
John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

Inlägg av John »

Nope, här var det nåt elfel. Inte hundra på vart det är ännu, men jobbar på det. Matar man motorn direkt med ström funkar den utmärkt... och alla kontakter och grejjer på rattstången fungerar fint. Verkar vara relä eller något i stora säkringsboxen.

Gjorde fästen och bultade på intercoolern. Insåg att den var så o-diskret att jag skulle bli stoppad snabbare än en halvskummis i en BMW 750.
Lackade den svart och bultade på igen... och se, visst blev den "diskret"?
Bild

Fälgarna fylls ut rätt bra av bromsarna...åtminstone fram. Utrymme för sänkning? Nähe!
Bild
Bild

Falken ZE 512 195/50-15 på 15x7" fälg. Kommer bli porrigt med 165/50-15.
Bild

Bilprovningen hade mage att klaga på tutan på bilen. Den här tutan lär vara det sista de hör i livet!
Bild


Var ute och hårdkörde med bilen nu ikväll för att se hur den betedde sig under press... med tanke på framvagnen, nya däcken och motortemperaturen.
På torr asfalt har jag grepp tills jag börjar gråta. GTI-stolarna räcker inte långt utan det kommer krävas seriösa sitta-still-stolar, har jag insett. Buren känns också som en ganska angelägen sak när man försöker hitta gränserna.
Hittade INTE gränsen till vare sig understyrning eller överstyrning under kvällens övningar utan fick ge upp efter 6 mil på välkänd krokig väg. Dyblöt av svett. Dags att fixa den där cupéfläkten kanske..

Hittills är jag mycket nöjd med Caddy/G60-kombinationen. Fjäderbensstaget är på G och likaså grövre krängningshämmare.

Mycket nöje! :tongue:
David Alesand
Dunderpostare!
Inlägg: 696
Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
Ort: Göteborg

Inlägg av David Alesand »

Roligt projekt att följa! :D
-692-
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Verkar vara en härligkombination av fulmeck och finmeck. Ska bli riktigt roligt att se vad detta tar vägen.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

Inlägg av John »

Kul att få lite respons i tråden. Tack! :)

Har under helgen gått och sugit på ytterligare en idé att förverkliga på rallycaddyn. Måste ju fixa topplagringen till fjäderbenen fram...och det som vuxit fram är att det vore gulligt att kunna justera camber. Obsalut nödvändigt på en bruksbil. :rolleyes:

Hursomhelst bultade jag isär ena fjäderbenet, kapade lite och började måtta.
Bänkade mig vid fräsen och efter en stund såg det ut såhär.

Under jobbets gång kom jag på att ett flertal saker kunde göras bättre, så nya versioner ska fräsas imorgon. Kommer behöva nån typ av uniball också, tror jag.

Bild
John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

Inlägg av John »

Dåså. Version 1 led av vissa barnsjukdommar :rolleyes: men v.2 blev betydligt bättre. V.3 kan bli riktigt trevlig! :D

Fräste ut spår modell inte-lika-stora.
Bild

Insåg att det blir endel rörelser där, så ett lager eller en uniball skulle vara önskvärt. :down:
Bild

Hmm....gamla topplagret fungerade ju...
Bild

KAPA!
Bild

Skickade på en 4mm gummibussning och en bricka efter fotograferingen och sen funkade det utmärkt. Går att justera camber ganska duktigt.
Bild

Nu ska jag bara kopiera receptet till andra sidan på bilen också. :up:
Senast redigerad av 1 John, redigerad totalt 18 gånger.
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Såg dig Igår, Den ser sjukt rolig ut på vägen :D
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Samuel S
Legend!
Inlägg: 3406
Blev medlem: 22 okt 2001 01:00
Ort: Boarp, Skillingaryd
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Ja detta blir ju kul och annorlunda :D

Är det såhär jag borde göra med min skodapickup kanske? Den skulle må bra av mer tyskstuk, men själva prestandadelen är det värre med.

Men står det helt still med Mercan nu eller?
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

Inlägg av John »

Neider skrev:Såg dig Igår, Den ser sjukt rolig ut på vägen :D
Haha, du stoppade mig inte? :mhihi:
Gör det nästa gång :lol:
(Vad kör du för bil som brukis?)
Samuel S skrev:Ja detta blir ju kul och annorlunda :D

Är det såhär jag borde göra med min skodapickup kanske? Den skulle må bra av mer tyskstuk, men själva prestandadelen är det värre med.

Men står det helt still med Mercan nu eller?


Skodapickuper mår nog också bra av fulfin-mek. Kanske inte riktigt vad man är ute efter på en nu-ska-jag-åka-snålt-bil, men jag är ju som jag är. Tur att dieseln är så billig så man har råd att köra inspirerat. :roll: :lol:

Kul att du nämnde Mercan just nu. IDAG får jag nycklarna till mitt nya 160kvm garage med bland annat tvåpelarlyft, travers och 63A trefas. :mhihi:
Det kommer dessutom bara vara två bilar i det garaget, så det finns gott om plats att spåra ur. :roll:
Chassiet är nästa steg på Mercan, upp på tvåpelarlyften. Bilder kommer!
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

John skrev:
Neider skrev:Såg dig Igår, Den ser sjukt rolig ut på vägen :D
Haha, du stoppade mig inte? :mhihi:
Gör det nästa gång :lol:
(Vad kör du för bil som brukis?)


Skodapickuper mår nog också bra av fulfin-mek. Kanske inte riktigt vad man är ute efter på en nu-ska-jag-åka-snålt-bil, men jag är ju som jag är. Tur att dieseln är så billig så man har råd att köra inspirerat. :roll: :lol:

Kul att du nämnde Mercan just nu. IDAG får jag nycklarna till mitt nya 160kvm garage med bland annat tvåpelarlyft, travers och 63A trefas. :mhihi:
Det kommer dessutom bara vara två bilar i det garaget, så det finns gott om plats att spåra ur. :roll:
Chassiet är nästa steg på Mercan, upp på tvåpelarlyften. Bilder kommer!
Woow :o grymmt avundsjuk, själv skall jag nu försöka få in 2 bilar på 20kvm :D

Såg dig i rondellen vid skallberget men kör ifatt dig nästa gång om det går :lol: . kör en ratrod nu kommer projekttråd snart. men en bruksbil typ Volvo 140 skall inhandlas snart.
Senast redigerad av 1 Neider, redigerad totalt 18 gånger.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
David Alesand
Dunderpostare!
Inlägg: 696
Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
Ort: Göteborg

Inlägg av David Alesand »

Bra tråd! Gillar att det är lite kräjsy. :D
-692-
John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

Inlägg av John »

Inflytten i nya garaget har börjat, och...inte helt oväntat så sväljer garaget rätt mycket. :o
160kvm är ganska mycket när man börjar lasta in pryttlar. :o
Bilder kommer inom sisom tid lagom när jag börjat bli nöjd med placering av prylar. :mhihi:

För övrigt har jag hittat gränsen för Caddyn. När greppet släpper så släpper det ordentligt. :o
Lyckades dessutom få Corrado G60-bromsarna att fadea på min 940kg-caddy. :mhihi:
Inte så bra betyg för bromsarna kan tyckas, men efter 24 minuter max-köra orkade inte orginalbeläggen med längre. Förståeligt. Nya belägg och skicka upp skivorna i fräsen för att skära ur slitzar?


Edit: Version 3 av topplagringarna har påbörjats. Vart köper man uniballs/länkhuvuden för ändamålet?

Bild
Brink
Postar så det viner...
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 jul 2005 21:08

Inlägg av Brink »

http://www.chassi.nu/index.htm de ser ut att ha vad du är ute efter
John
Turbopostare!
Inlägg: 186
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås

Inlägg av John »

Tack Brink! Verkar vara klockrent att slå en signal dit.


Idag gick något sönder. Ordentligt. :mhihi:
Igår körde jag ordentligt hårt och testade gränser, och jag upptäckte bland annat när bromsarna fade'ar med orginalbeläggen.
Idag gjorde jag en ordentlig hjulinställning och ställde toe h/v på 0 grader.
Efter det blev det en ordentlig buskörning till och bilen var riktigt tight och trevlig. Sen... hände nåt.
Vid en inbromsning (max attack) hörde jag ett ljud som hjärnan uppfattar som "jag vet inte vad det där var men det var garangerat inte bra".

Kör försiktigt tillbaka till garaget och går ut och kikar. Noterar förvånat att bilen har toe out så det heter duga.
Märker dessutom att bilen ser riktigt brutal ut..och noterar cambervinkel på 5-6 grader. "Spännande".
Pallbockarna rycks fram och felsökning börjar. Tanken går inte helt osökt till fjäderben och spindlar eller i värsta fall länkarm.

En halvtimme senare hade jag inte hittat felet. :confused: :confused:


Börjar bli sent och förbereder för att åka hem. Tar bort pallbockarna och sänker ner bilen med domkraften och ser av en händelse lite förvriden metall. Vaaaaad är det där??! :o

Hissar upp igen och granskar närmre. Jag har....bromsat sönder ramen. :mhihi:
Okej, det där lät kryptiskt, men ungefär så är det.
Balken går fram till ifästningen av länkarmen, och där har den knäckts. På båda sidor, men störst inverkan på vänster sida.
Hade inte kamera med mig, men har illustrerat på tidigare bild från projektet. Röda strecket är "brottkant" så att säga.
Balken är inte helt och hållet av, men den är förvriden och knäckt. Tål knappast mycket belastning nu.

Så...imorrn ska Caddyn in och riktas med slägga, vinkelslip och svets!

Bild
Skriv svar