Tack Andreas för hjälpen av upplägget av bilder
Det som är den viktigaste ombyggnaden på motorn är oljepumpen,
eftersom är en svaghet på Buick-motorer. Vad som gjorts enligt andra
bilden är att satt dit en stålplatta som mellanlägg för minska friktionen
mot sinterkuggarna samt schimsat in med rätt glapp. Annars ligger mot
aluminium= risk för extra slitage och lösa partiklar.
Tillsammans med ställbart munstycke för oljetrycket, så är detta en
viktigt bit för trimningen.
Det som är viktigt för friktionen på stålmaterial är också att man har samma hårdhet mot ytorna om man härdar materialet.
Shorter Headers (grenrör) ger ungefär 7% mer effekt enligt tester som
är gjorda jämfört med orginal grenrör. Vi får se om det stämmer.
Fulllängds headders kan ge ca 10%, men finns tyvärr ej till rivieran att
köpa.
Vill tacka Björn (Nightmaan) Johansson för all stöd/support och hjälp hittils.