Corvette- 69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Tack! Ska försöka få med bilderna där!

Fick på insug idag med hjälp av Björn J. Sedan monterades resten
och startade direkt! Kul :lol:

Dock hade inget Oljetryck! Så dags för felsökning. Plockade ner
oljepumpen med modifierade delar. Jag hade satt dit dubletter av
hylsa till fjädern! :nono: Gunnar
Så får felsöka mer! Nu är borrmaskin framme för köra upp oljetrycket.

Men är på rätt våg!
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Äntligen fått ordning på oljetrycket! Nu har det bra och motorn verkar
hittils fungera bra och provade en tur in och ur garaget!

Nu har elen fått sig en sista översyn!

slipgrund lagts där det har lagats och spacklats/slipats!


Fläktmontering och avgassystem återstår också!
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Lite uppdatering!

Nu har monterat 16" elfläkt, får hoppas det räcker. Plasthuven har
grovriktats. Får se om vi öppnar det för bättre möjlighet till mer luft till
förgasarn. Efter ställt tändning så verkar kunna bli bra.

Dock skulle kanske valt en annan kam med högre lyft och arbetsområde
2500-5500 rpm kanske upp till 6000 rpm. Isåfall får byta :wink:

Avgassystemet håller på att byggas!

Önskar er Guds frid och välsignelse

Gunnar
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Här kommer lite bilder som Gunnar tagit:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Kul med lite bilder :thumbsup:
/Andreas
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Tack Andreas för hjälpen av upplägget av bilder :D

Det som är den viktigaste ombyggnaden på motorn är oljepumpen,
eftersom är en svaghet på Buick-motorer. Vad som gjorts enligt andra
bilden är att satt dit en stålplatta som mellanlägg för minska friktionen
mot sinterkuggarna samt schimsat in med rätt glapp. Annars ligger mot
aluminium= risk för extra slitage och lösa partiklar.
Tillsammans med ställbart munstycke för oljetrycket, så är detta en
viktigt bit för trimningen.

Det som är viktigt för friktionen på stålmaterial är också att man har samma hårdhet mot ytorna om man härdar materialet.

Shorter Headers (grenrör) ger ungefär 7% mer effekt enligt tester som
är gjorda jämfört med orginal grenrör. Vi får se om det stämmer.
Fulllängds headders kan ge ca 10%, men finns tyvärr ej till rivieran att
köpa.

Vill tacka Björn (Nightmaan) Johansson för all stöd/support och hjälp hittils.
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Trevligt med bilder!
Tänk vad skönt det är med ett motorrum där man kan sitta bredvid motorn och skruva! Man ser till och med golvet när man tittar ner.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Kul med motorrum där det finns plats. Men tydligen spelar det
ingen roll när det gäller montering av headders hur mycket plats man
har på en amerikanare, då är det alltid trångt. :lol:
sonatarctica
Megapostare!
Inlägg: 308
Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
Ort: Jönköping

Inlägg av sonatarctica »

Underbart! :D En riktig motor :)
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Thomas!

Amerikanska V8:a är roliga motorer och kan bli driftsäkra vid normal
trimning, men kanske ej lämpade för "driftning" för bilar som är skattebefriade. :lol:
sonatarctica
Megapostare!
Inlägg: 308
Blev medlem: 08 maj 2007 18:20
Ort: Jönköping

Inlägg av sonatarctica »

Gunnar skrev:Thomas!

Amerikanska V8:a är roliga motorer och kan bli driftsäkra vid normal
trimning, men kanske ej lämpade för "driftning" för bilar som är skattebefriade. :lol:
Haha, det har du förvisso en poäng med! :mhihi:

Framtiden när det gäller bil är helt oviss, vi får väl se vad som händer helt enkelt. :roll:
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Har fått ordning på avgassystemet, samt fått på lite färg på bilen
+ en några smågrejer. Verkar färdig för besiktning.
Hade igång idag och lät gott!

Får se om kommer ut under hösten eller till våren.
Dock är lite sugen på en corvette C3 (68-72) med BB och manuel låda.

Guds frid på er!
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Nu är det dags för uppstart igen efter bytt kam och kamdrivning, så hoppas till helgen att det skall vara igång.
Körde förra året, men kunde hålla mig att byta kam.
Efter ha flyttat, så har jag fått iordning i det "nya" garaget, även om det är trångt på längden, så är det tur att man har en långt mellan motor och fronten. Skall försöka få in bilder med lite "pimp" såsom KN-filter och shiftlights från Gizzmo:)
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Blir intressant att få se en "välkamad" Buick! :wink:
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Gunnar skrev:Dock är lite sugen på en corvette C3 (68-72) med BB och manuel låda.
Ja, vem är inte det? :D
Kul bil. Hoppas man får se dig och den på Uråsa!
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Hade en corvette -72 för några år sedan med smallblock och manuell. Rolig bil, men vridet från bigblocken ger lite annan känsla :drive:


Fick igång Buciken i helgen, hade problem med få fram bränsle, men hade bildats övertryck efter bränslepumpen.

Nu behövs en del småjusteringar, köra in kammen, oljeläcka, tempmätare som inte fungerar och justera in oljetrycket på högre varv,.....
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

...
Senast redigerad av 1 Gunnar, redigerad totalt 16 gånger.
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Tydligen försbann tidigare bilder då jag tog bort dom på photobucket.

Här kommer det senaste.

Ventilhuset till lådan, som sitter ovanför tråget och filter har varit nere och bytt ventiler så lådan skall fungera som manuell låda mellan växlar 1,2 resp 3, där driven skall fungera som normalt. Fanns också olika setuper på fjädrar för hur snabbt man vill den skall växla, samt stålplatta man kan borra storlekar på 3 hål för hårdheten i växlingen, valde en moderat borrning i första läget. Sparat orginal platta ifall,...
Normalt så finns ingen avtappningsplugg, för tanken är att man skall byta
filter och olja samtidigt, därav svetsat på en bult och mutter, så man kan tappa av, annars brukar en stor del olja ligga vid sidan och klabba ner en.
Systemet kommer från Transgo och finns olika val för automatlådor
http://www.transgo.com/
Nu får se om det är tätt och om det fungerar.
Återkommer med den växelväljare som valdts.

Bild

Bild
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Nu kom det ju bilder Gunnar.
Och du märkte nackdelen med att ha dem på photobucket också. Om man istället använder klubbens server Attitude.mine eller nåt sånt så har man inte problemet med att bilderna försvinner. Fast jag har aldrig lärt mig hur man gör....

Du mekar alltså automatlåda. :o
Nu blir jag impad på riktigt. Har alltid trott att automatlådor är i klass med raketforskning och hjärnkirurgi.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Jag trodde också detta var forskning, men verkar vara möjligt att kunna meka själv om får läsa på. Dock skall man veta jag har ännu ej testat bilen, så man svettas något. Märkte läckte olja vid svetsen vid bulten= riva ner igen. :jaaaa: (Hade ändå stått 2 dygn med vatten i utan läckage).

Kanske skall försöka få hjälp att ordna bilder via attitude,mine....
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Här kommer en bild på BM växelväljare som satts dit.
När man väljer D-läge, så går väljare ner i ett låst läge och drar man ett steg ner, så kommer alltid 2:ans växel i. Sedan kan man antingen slå ett steg i taget upp eller ner. Vilket gör att man slipper riskera att växla så
neutralen kommer i av misstag, som det kan göra på orginal växelväljare.
Man får en viss manuell känsla med detta, dock utan koppling.

Bild
Skriv svar