Opel Rekord 24V -69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Generatormekandet ligger nere för tillfället, men jag har varit produktiv ändå!

Gjorde klart motorfästena, så nu är de kompletterade med rörelsedämpare.

Förarsidan var smidig.
Bild

Passagerarsidan var lite värre... Trångt som bara den, fick grismecka lite så att övre dämparfästet inte tar i grenröret.
Det blev såhär eftersom jag flyttat om motorfästena, höger sitter på vänster och vice versa.
Bild

Nu sitter dämparen där iaf.
Bild

Fick ihop avgassystemet också, det gick plättlätt.
Bara att kapa av ett original 24V byxrör så att det blev 2-1, sen skarva ihop det med resten som redan satt på bilen.

Imorrn ska jag göra kylarfästen och sen får jag väl göra ett försök med generatorn igen.

Förresten är det olja i tråget nu, hällde i drygt 5 liter häromdagen. Än så länge har det inte droppat nånstans...
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 12 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Härligt bara anmäla bilen och dig själv till SuperStage nu då :)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Hmm, nja vi får väl se... :roll:
Saknas fortfarande lite grejer, oljekyl och slangar till det bla.
Men om allt går bra så kommer det ett oljekyl på tisdag.

Sen vet man ju aldrig hur mycket krångel det blir med sprutet,
efter att ha gått rejält bet på garagepolarens bil så blir man lite fundersam.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Tadaaa! Generatorn på plats.

Bild

Började så smått med lite eldragning ikväll också.
Byggde även ett hål för gasvajern i torpedväggen, så nu kan jag gasa fullt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
marcus
Deluxpostare!
Inlägg: 476
Blev medlem: 28 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av marcus »

Va fint det blev, och så bra det verkar :)
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Idag har det mest varit elmontage.

Raggartändningen på plats.
Bild

Kabblera...
Bild

Ska börja dra lite slang till kylaren och vevhusventilation också.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Ja gillar kabblera. skarpt. nästan så ja blir lite avundsjuk.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Nu fungerar bilderna även i början av tråden! :wink:
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Det är väl inte så noga om bilderna funkar, det är ju bättre om bilen funkar :)

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339
Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö

Inlägg av Anders Toll »

Mats J skrev:Det är väl inte så noga om bilderna funkar, det är ju bättre om bilen funkar :)
Visst är det så men samtidigt är dokumentation roligt! ;)
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

hur gick det med elektriciteten...rett ut något än?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag gottar mig bland kabblera... :crazy:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Nu är det lite mer ordnung und reitag på det elektriska.

Relän och en liten jordkoloni.
Bild

Säkringar (fegt) och ECUn, självaste hjärtat i hårddisken.
Bild

I övrigt fattas oljekyl och lite slang till soppa, vatten och vevhusvent. Börjar närma sig uppstart nu.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det går trögt med mekandet nu, men ett oljekyl är iaf inköpt. Tack Andreas!
Ska ordna slangar och anslutningar under veckan som kommer.

Lite mer prylar har kommit på plats, luftfiltermontering i den högre skolan tex.
Bild
Notera de gula tätningspropparna på ventilkåpan och spjällhuset, används av proffsen på Fagerhult...

Lite slangar och sladdar, en rattstång och en lite suddig bomb till höger.
Bild
Bomben är till Dual-Ram systemet, vacuum grejsimojs.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Det går ju framåt ändå!
En fråga, har du inte satt luftfiltret på den varmaste platsen i motorrummet? Om du skippar den genomskinliga slangen och sätter filtret längst fram i motorrummet, så får det kallare luft istället?

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Har testat lite olika varianter på temat, det dumma är att spjällhuset inte har rund anslutning utan mer äggformad så det är lite knöligt att få dit nån annan slang än originalet.
Helst skulle man ju gjort nån snygg luftfilterbox men det orkar jag inte ta tag i just nu.
Kanske sätter fast nån tillfällig avskärmning vid filtret sen.

Nästa århundrade när jag ska konvertera till separata spjäll så kommer jag att lägga lite mer arbete på luftfilterboxen, kan hända att den tillverkas i nåt lättviktsmaterial också.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Monterat oljekylet lite provisoriskt. Ena fästvinkeln är inte fastsvetsad än och det fattas lite slang och sånt ännu.

Bild

Kommer nog lite bilder på några tuffa kåpor imorrn eller nåt, otroligt spännande!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Monterade tändstiftskåpan och Dual-Ram kåpan idag. Passade på att lacka om dem, men eftersom det är minusgrader i garaget så blev lacken lite sådär.
Bild

Sen fick jag tag i ett lock från en spolarbehållare, gick lös med epoxilim och lite plastbitar.
Bild
Ska bli ett lock till vevhusventilation är det tänkt, ska sitta ett filter och ett par slangar där.

Kommer lite bilder på slangarna till oljekylet också, glömde fota dem.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Banjokopplingar till oljekylet modell stora. Det syns lite dåligt, men den ena gnider precis emot oljefiltret. Får hoppas att det håller tätt nu, använde både kopparringar och tätningsgegg på gängorna.
Bild

På oljekylet blev det vanliga vinklade kopplingar.
Bild
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Ingen vidare meklust för tillfället, tycker mest det är kallt och äckligt i garaget.

Men det kan vara läge att visa lite bilder på kommande "uppdateringar" för bilen.
Var och köpte mig en extra Rekord för ett tag sen, en -71a i lagom risigt raggarskick. Körbar, men inte mycket mer...
Bild

Ser värre ut än den är faktiskt, inte lika rostig som nuvarande kaross var när jag började bygga på den.

Det sitter en mäktig 1,7 liters fyra i den nu. Säkert 75 hk för 40 år sen.
Bild

Mysig inredning, tillval på den här årsmodellen.
Bild

Och lite fräck motivlack på taket!
Bild

Vad är tanken med det här nu då? Är det nåt fel på den röda karossen?
Nja, egentligen inte. Men i min rostlagningsiver har jag rostlagat lite för bra, så karossen är onödigt tung nu.
Därför tänkte jag byta till den här nyare karossen nån gång framöver, ska börja strippa ner den i vinter.
Den kommer att modifieras mer än nuvarande kaross, tex ska det bli rörram fram för att spara några kilo och skapa lite mer utrymme.
Kan bli så att torpeden byggs om lite grann för att ge bättre plats åt motorn och diverse grenrör och insug som ska sitta där.
Den nödvändiga rostlagningen ska bli så lätt som möjligt, inga helsvetsade lappningar utan riktig ekonomiplåt så långt det går.
Sen ska hela karossen lackas, inget snabbjobb som sist. Samma färg som nu, men kanske lite bättre underarbete.
Tänkte försöka hänga upp karossen i en snurra när den är tom, så kan man verkligen nörda loss och skrapa underredet ordentligt.
Chassienumret flyttar jag över från gamla karossen.

Det tråkigaste med den "nya" karossen är att taket är ganska buckligt, bilen har ju gått som raggarhink så det var väl oundvikligt.
Men det öppnar ju för möjligheten att byta till plasttak, precis som de tuffa grabbarna har!
Risken med ett sånt här jobb är att det tar evigheter innan det blir färdigt, men jag tänkte göra upp en plan för hur jag vill ha karossen och sen ska den följas stenhårt.
Hjulupphängningar och allt annat mekaniskt går att flytta rakt över från den gamla karossen, så där är ju allt utvecklingsarbete redan klart. Lite moddar blir det väl, tex lite ändringar för bakvagnsupphängningen. Kommer fortsätta att köra med stel axel, men det blir lite längre övre länkarmar.

Det svåraste med bygget blir att hitta ekonomiplåt, har hittat en firma i Danmark som verkar ha grejor fortfarande.

Massa text blev det, men detta är planerna för framtiden iaf.
Det kommer inte att bli nåt kaross byte denna vintern, och troligen inte nästa heller men till 2010 kan det nog vara dags för lack.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar