Vilka regerar?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

min är knappast någon pärla, jag har bara lyckats få bra bilder. =)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Att fråga hur f-n någon kan tycka om Opel & Volvo och leva i tron att alla älskar Posche
är ju inte heller speciellt intelligent!
Själv är jag inte så imponerad av någon av dom, men det är min åsikt!
Pelle
Ducce Johan
Postar så det viner...

Inlägg av Ducce Johan »

Bilar hit och bilar dit......

Ducati ÄR bäst, och sen finns det inget mer att säga om det.

Jag äger en OPEL corsa, och jag kan intyga att opel är inte bra bilar, plåten suger. Finns det någon bil som rostar lättare?
Men min opel är blå och fin (har lackat den själv). Det blev lite snygga vågor och droppar i lacken, men man får inte räkna med mycket mer när det är första gången man lackerar.

Men DUCATI är bäst!!!!!!!!!
Bild
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Det verkar inte vara någon som försvarar påhoppen på Ford så då får väl jag yttra mig... Jag älskar ju det märket,,, inte för att jag kan komma på någon bra anledning men något ska man ju älska.. föresten så gör dom mest skitbilar förutom då en viss Capri -78 *ler*...

Sen är ju Volvo Amazon underbara bilar
Martin Tornell
Deluxpostare!

Inlägg av Martin Tornell »

Ok Johan!
Nyare Oplar är inget vidare precis som din! :smile: Men i en svunnen tid tillverkade Opel bilar som var av den allra allra finaste kvalité och med stil utöver det vanliga. Den tiden kallas numera för 60-talet.
En opel från 1988 och en från 1968 är som natt och dag... glöm ALDRIG det!
[martin tornell] styrelseledamot
Youngström
Postar så det viner...

Inlägg av Youngström »

Tycker inte att min Nissan är bäst, den ligger ju bara 2:a , efter Maclaren F1....!!!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Youngström
Postar så det viner...

Inlägg av Youngström »

Vid närmare efter tanke så har väl du (porsche Daniel) en audi motor i din bil!!??
Hur förklarar du detta?? :eek:
Gutta
Megapostare!

Inlägg av Gutta »

Är inte hela 924 byggd av audi?
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Isåfall kan man ju lika väl säga att Ferrari är byggd av Fiat och hur häftigt är det då? Bara man gillar sin bil så spelar det ju ingen roll vad det är för märke,
bara det är en Porsche, Mercedes, BMW eller Ferrari. =)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jaha ja.
Kära klubbmedlemmar och andra som inte har läst sina biltidningar med den passion och inlevelse som intresset kräver. Här får vi nog gå in och styra upp det här. Kunskapsnivån är inte vad den borde vara…
Porsche 924 började sin bana i början av 70 talet, som ett samarbete mellan Audi och Porsche, som så många gånger förr (356 och 914). Men det var meningen att Porsche, som världens i särklass bästa biltillverkare, bara skulle hjälpa till med vissa detaljer på denna så kallade sport Audi. Därför tog man reda på en koncernkusin till Audi som hade lite motor till övers. Volkswagen härliga (?) lastbil LT31. Det är alltså inte en Audi motor utan en folka-lastbilsmotor. (lastbilsmotorer har man med framgång fortsatt att använda i sportbilar, tex Viper)
Porsche ville göra en mer sportig bil och Audi (Volkswagen) ville ha en mer praktisk bil. Samarbetet skar sig och Porsche köpte hela projektet. Där efter har Porsche byggt allt.
Vad i en 924 är folkadelar?
Jo, förutom motorblocket är det delar, typ spolarvätskaburken, vindrutetorkare och andra ”viktiga” delar. Toppen + insuget, drivlinan, hjulupphängningarna, bromsar och de andra delarna som är intressanta för bilens prestanda, är designade och tillverkade av Porsche.

Men men, det är ingen riktig Porsche. Det beror ju lite på hur man ser det. Är inte SAAB 95 V6 en riktig SAAB? Den har ju ett Opelblock.
Jaguar? Ford!
McLaren F1? Bevare mig väl, en BMW motor.
Könnigsegg CC? Fordmotor… (Och den kostar 4 miljoner)
Hyundai Coupé? Hjulupphängning från…… Porsche.
(Säg inget men Posche Boxter byggs av Valmet i Finland)

Så här kan man ju fortsätta, inte ens det hedliga Volvo kan ju ståta med renrasighet, S/V40, remjohan etc.

Varför har jag en sån här bil då?
Jo, en hyfsad 924 kostar mellan tjugo och trettiofem tusen ungefär. Vad får man för det? Jo en slaktad 325 E30 eller en fin 320. 325 vet jag inte, men en 320 hänger jag av så att det stänker. Opel Manta med trimkam har inte en chans. Och dessutom rostar inte min bil, för den är helgalvad. Och har inte pajat på de tre åren jag har ägt den. Det kan inte många skryta med. Men det är ju klart har man pengar så… En annan är ju student. Man skulle ju vilja ha en 993 GT2… MUMS!
Jonatan utan lapp
Postare

Inlägg av Jonatan utan lapp »

Ursäkta men.....

Är det ingen här som tänker i samma banor som jag? Mini Cooper är väl det som regerar!
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

Här får vi nog gå in och styra upp det här. Kunskapsnivån är inte vad den borde vara…
Ja, det får vi verkligen göra!

Jag har två saker att tillägga:

För det första:
EN RIKTIG PORSCHE HAR MOTORN BAK! Alla andra är "fuskporschar".

För det andra:
Volkswagens LT31 "Fuskporschemotor" användes även i Volvos flaggskepp 760 på åttiotalet. Då i kombination med överladdning (högtrycksturbo) och i vissa fall laddluftkylare (red anm. se inlägg under "teknik")
Värt att nämna är också att ett sådant "Flaggskepp" med "Fuskporschemotorkopia" står till salu under <bilar säljes> till en symbolisk summa pengar.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: petnoga den 2001-11-20 18:45 ]</font>
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Man kan tycka vad man vill om "äkta eller inte äkta". I slutänden handlar det om prestanda per krona, eller?
Jo jo, kan väl vara så att det är tuffast med luftkyld boxersexa, men det var det här med $$$$$. :sad:
För övrigt är ju viktfördelningen 50/50 i min bil = mittmotorkänsla...
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Instämmer i Lotus Samuels inlägg, särskilt 2:a bilen från slutet :grin:
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Porsche Daniel: Tror dom är lite avundsjuka på din bil annars skulle det inte bli ett sånt ståhej. Rätt coolt att säga att man har en Porsche när nån frågar. Då tänker man på en fett 911 turbo typ, skulle jag säga att jag har en mercedes så tänker folk på en diesel merca från -77. Schysst med viktfördelning 50/50. Det har jag med, jag hatar bilar som är för tunga fram.
petnoga
Megapostare!

Inlägg av petnoga »

I slutänden handlar det om prestanda per krona, eller?
Jag ska nog inte uttala mig negativt om någon Porsche alls, eftersom jag varken ägt någon eller kört någon... (det var mer ett ironiskt påhopp, hoppas du inte tog illa upp...)

Fortsatt ironi:
109 hästar turbodiesel i Volvos lyxåk 760 för 5000 spänn!! Kan det bli mer prestanda för pengarna!!?

// Petrus
Har aldrig ägt någon bil -någonsin
(Tjuvåker med familjens bilar)
Petrus
2002 VW Bora V6 4-motion Highline
2010 Kia Cee'd 5D 1,6 CRDi Sport - SÅLD
Youngström
Postar så det viner...

Inlägg av Youngström »

Hallå jag bara skojade lite!
Det kvittar väl om motorn kommer frånen Lada eller reservhjulet
kommer från en Trabant!!!
Jesus älskar er alla ändå, det hänger ju inte
på bilen. (förutom att alla nissan ägare har vip kort in i himmlen)! :grin:
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

>> L - S (M5-Samuel kanske det är...)

Jo, den måste vara så. Ändå surare blir folk som vet vad jag betalade för den, det är ju som sagt en underskattad bil. Och om de inte redan var sura, så blir de det, när jag säljer den för 150% mot vad jag gav. :grin: Porschar sjunker inte i värde, om man inte pajar dem. Tjohoo!

Har M5 en så bra viktfördelning? Det visste jag inte. Det var det värsta! Kanske ska köpa en då. Ska ringa CSN i morgon och kolla om man kan få ut allt på en gång. Ska nog inte säga varför...
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Mercan har 50/50, M5:an vet jag inte riktigt. Misstänker att den är lite tyngre fram. Men M3:an har ju 52 bak och 48 fram så det är väl inte helt omöjligt
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Det är väl inte så svårt att få 50/50- fördelning. Om man har en framtung bil så finns det ju cementsäckar, bromstrummor från bussar, och annat tungt som man kan lägga i bagaget, tillslut så blir det ju 50/50. Enkelt!
Skriv svar